Leonard Tetzlaff

 

Leonard Tetzlaff – Skierniewice – (ur. 1903 r. w Skierniewicach – zm. 1959 r.
w Krynicy) malarz, plastyk, fotograf.

.

 

Leonard Tetzlaff
Źródło: http://lowiczanin.info/wiki/index.php/Plik:Tetzlaff.jpg

.

Leonard Tetzlaff ukończył 8-klasowe gimnazjum w Skierniewicach, następnie Miejską Szkołę Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie. Studiował również w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie (studia nieukończone z powodu trudnej sytuacji finansowej). Pracował jako nauczyciel rysunku w Mogielnicy,zajmował się zdobieniem naczyń w fabryce porcelany w Chodzieży.

W 1934 r., otrzymał posadę w dziale propagandy Urzędu Morskiego w Gdyni. W tym czasie zapoznał się dość dobrze z fotografiką, którą zajmował się już do końca życia. Na łamach m.in. Kuriera Bałtyckiego publikował uchwycone przez siebie fotografie marynistyczne. Do bardziej wartościowych zdjęć Tetzlaffa z tego okresu należy zaliczyć zdjęcia z rejsu Daru Pomorza do Szwecji oraz serię zdjęć z budowy portu i miasta Gdynia. W 1936 r. wydano książkę „Port w Gdyni” opatrzoną ilustracjami Leonarda Tetzlaffa.

Po wyjeździe z Gdyni przeniósł się do Łyszkowic, a następnie do Łowicza, z którym związał się do końca życia. W Łowiczu przez blisko 20 la prowadził własne fotolabolatorium.

W czasie okupacji w zakładzie Tetzlaffa były robione i wywoływane m.in. zdjęcia do kenkarty, ale także wstrząsające zdjęcia, przyniesione przez żołnierzy niemieckich, a przedstawiające makabryczne sceny z łowickiego getta żydowskiego. Po wyzwoleniu Łowicza przez Armię Czerwoną do zakładu fotograficznego przychodzili oswobodziciele, prosząc o zrobienie zdjęć z łupami, do których zaliczali m.in. polskie zegarki.

Leonard Tetzlaff zmarł w 1959 r. w Krynicy, podczas pierwszego dnia pobytu na urlopie  wypoczynkowym, na który pojechał pierwszy raz w życiu. Został pochowany na cmentarzu ewangelickim w Łowiczu.

W trakcie studiów w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie jego zainteresowania malarskie skupiały się głównie wokół akwareli i pasteli. Posługując się tymi technikami malował głównie zabytkową architekturę: Kraków, Sień na Starym Mieście w Warszawie, Katedra w Oliwie, Spichlerz w Gdańsku.

Podczas pobytu w Łyszkowicach zajmował się malarstwem olejnym. Malował głównie pejzaże z okolic Łowicza jak również portrety. Z tego okresu zachowały się: Łyszkowice, Żniwa we Wrzeczku, oraz Portret Staruszki.

Po wojnie praktycznie zaniechał malowania. Zachowały się z tego okresu jedynie prace rysowane ołówkiem, np. Łowicz – Kościół św. Ducha, Autoportret.